-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48418 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

با توجه به اين كه در قرآن كريم، آياتي در مورد سحر و جادو آمده، بعضي افراد، به دلايلي از اين راه، مانع موفقيت افراد ميشوند، الف ـ براي درمان اين معضل اجتماعي چه بايد كرد؟

ب ـ اگر كسي به وسيلة سحر و جادو، طلسم شود، آيا ميتواند براي باطل كردن آن به افرادي كه سحر جادو را ميدانند رجوع كند؟

بيان چند نكته قابل توجه است:

1. از آيات قرآن كريم استفاده ميشود كه بخشي از سحر واقعيت داشته، به راستي اثر ميگذارد و بخشي ديگر، چيزي جز وهم و خيال نيست. قسم نخست، همان است كه در سوره بقره به آن اشاره شده است: و سليمان كفر نورزيد، ليكن آن شيطان ]صفت[ها به كفر گراييدند كه به مردم سحر آموختند. و ]نيز از[ آنچه بر آن دو فرشته، هاروت و ماروت، در بابل فرو فرستاده شده بود ]پيروي كردند[، با اين كه آن دو ]فرشته[، هيچ كس را تعليم ]سحر[ نميكردند، مگر آن كه ]قبلاً به او[ ميگفتند: ما ]وسيلة[ آزمايشي ]براي شما[ هستيم، پس زنهار كافر نشوي. و]لي[ آنها از آن دو ]فرشته[، چيزهايي ميآموختند كه به وسيلة آن، ميان مرد و همسرش جدايي بيفكنند.(بقره،102) و در مورد قسم دوم (=چيزي كه وهم و خيال است)، دربارة ساحران فرعون آمده است: در اين هنگام طنابها و عصاهاي آنان، بر اثر سحرتان چنان به نظر ميرسيد كه حركت ميكند.(طه،66) و در حديثي از امام صادقچنين ميخوانيم: جادو، گونههاي مختلفي دارد، گونهاي از آن، به منزلة طبابت است، همان طور كه پزشكان براي هر بيماري و دردي، دارويي درست كردهاند، در عالم سحر نيز جادوگران براي هر صحّتي، آفتي و براي هر عافيتي، درد و رنجي و براي هركاري، چارهاي انديشيدهاند. گونهاي ديگر از آن چشمبندي، چالاكي، مهارت و تردستي است. نوع ديگري از آن، اموري است كه جنگيرها از جنّيان فرا ميگيرند.(بحارالانوار، علامه مجلسي;، ج 63، ص 21، ح 14، مؤسسة الوفأ / ميزان الحكمه، محمد محمدي ري شهري، ترجمة حميد رضا شيخي.)

2. از آن جا كه همة قدرتها از قدرت خداوند سرچشمه ميگيرند، او در بعضي چيزها، خواص و آثاري قرار داده كه بعضي افراد از آن، به خوبي و برخي به بدي استفاده ميكنند; همچنين در آيهاي ديگر ميخوانيم: وَ مَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِي مِنْ أَحَدٍ إِلآبِإِذْنِ اللَّه;(بقره،102) ولي هيچ گاه نميتوانند بدون اجازه خداوند، به انسان زيان برسانند.

بنابراين، يكي از بهترين راهها براي درمان اين معضل، دعا و خواندن خداست، زيرا كيد و مكر هر شيطاني در برابر خداوند متعال ضعيف است (نسأ،76) و دعا مؤثرترين سلاح است كه در قرآن كريم و روايات در مورد آن بسيار تأكيد شده است; البته در مورد دفع سحر، دعاهايي از جانب ائمه: رسيده است، افزون بر اين كه آنان، در اين زمينه به خواندن سوره بقره، آية الكرسي، سوره فلق و... سفارش نمودهاند.(ر.ك: بحارالانوار، همان، ج 63 / مستدرك الوسائل، محدث نوري;، ج 4، ص 333ـ335، داراحيأالتراث العربي / كافي، ثقةالاسلام كليني;، ج 2، ص 582، ح 17 و ج 6، ص 349، ح 19، دارالتعارف.)

با مراجعه و عمل به دعاهاي تعيين شده از امامان معصوم:، رجوع به دعانويسان حرفهاي بينياز ميشويد كه گاهي سبب انحرافها و گرفتاريهايي ميشوند.

3. سحر و جادو از نظر شرعي، حرام است، امام عليدر اينباره فرمودهاند: كسي كه سحر بياموزد، كم يا زياد، كافر شده است. ولي ياد گرفتن آن، به منظور باطل كردن سحر ساحران، اشكالي ندارد و فرد سحر شده، ميتواند با مراجعه به علماي اين فن، سحر ساحران را باطل كند.(ميزان الحكمه، همان / تحرير الوسيله، امام خميني;، ج 1، ص 498، دارالعلم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.